Thursday 15 February 2007

Pretoria/Tshwane 2007-02-15


Strax läggdags då det bär av till Kruger tidigt imorgon bitti. Ska bli hur kul som helst att se och uppleva lite av vad Sydafrika har att erbjuda. Kommer åka dit med en kanadensare, en amerikanska och en holländare. De verkar alla trevliga och avslappnade så det ska nog inte behöva bli några problem. Annars kan det ju vara lite lurigt att resa med folk man inte känner så bra. Denna arbetsvecka har gått fort! Imorse skulle jag upp tidigt för att åter besöka Fab Lab där en ny grupp av ungdomar skulle designa visitkortshållare. Dessvärre försov jag mig då högtalaren på min nya fina mobil gått sönder och jag därav inte hörde alarmet. Som tur var fick jag tag på någon som kunde skjutsa mig dit trots att jag missat min lift. På eftermiddagen träffade jag min tredje Kids’ Club grupp och introducerade dem till programmering av Lego robotar. Det var intressant då halva gruppen kom från en priviligerad skola och den andra halvan inte. Det märktes att de priviligerade hade god datorvana medan de andra hade svårt att manöverera de bärbara datorerna. De datorvana tog därav kommandot i samtliga grupper och trots alla försök att få båda parter att involverade i programmering blev det mycket av enmans-show i grupperna. Då den ena skolan kom en halvtimme för sent blev det stressigt att hinna igenom det vi planerat, men vi hann åtminstone gå igenom de mest väsentliga. Har för övrigt lirat volleyboll två gånger denna vecka vilket var kul, de gamla takterna sitter i hyffsat och jag hoppas att det blir mer volleyboll framöver. Har nu fått klartecken att jag får flytta in i en av lägenheterna/husen på området från 1 Mars och kommer att dela med nån amerikanska vid namn Rebecka som jag stötte på som hastigast igår, men hon verkar trevlig så det ska nog gå bra. Så från och med 1 Mars kommer jag att ha gästsäng tillgänglig utifall man får besök... hint! hint! Jag kan gladeligen meddela potentiella besökare att även om resan hit är dyr så är det mesta tokbilligt här. Nu får lejonen passa sig för kommer JAG och hälsar på...

No comments: