Friday 2 February 2007

Dar es Salaam 2 Februari

Härligt med lite solsemester! Gårdagen tillbringade jag på stranden med en amerikansk kompis (Jesse). Vi hyrde en tvåmanskajak och paddlade ut till nån ö strax norr om Dar es Salaam. Det var härligt men solen var sträng mot min blekfeta hy. Naiva Jesse gjorde misstaget att kära ner sig i en stygg men vacker flicka och har fått erfara rejäla kulturkrockar. Har fått stå ut med hans kärlekskranka bitterhet i några dagar. Har hunnit träffa flera av mina gamla kompisar och hoppas hinna med några till innan helgen är slut och det bär av till Sydafrika. Det tar några dagar att ställa om och komma in i den Tanzanainska rythmen. Har haft lite strul med magen och tvingats besöka några av de underbara ståtoaletterna, det är alltid ett äventyr då rädslan att träffa byxorna är stor men har utvecklat en teknik där jag trär av ena byxbenet för då går det lättare :-) Har saknat det här sociala livet i syrrans lilla ensliga stuga men det har ju sina baksidor, framför allt har jag svårt för de som kommer fram och är hur trevliga som helst och plötsligt är man deras kompis och de förväntar sig att man ska ge dem pengar eller köpa dem nåt att dricka. Antar att vi mzungus är så duktiga på att strö pengar omkring oss att vi skapat denna ovana hos vissa.
Har tagit en person (George) under mina vingar och försökt hjälpa honom med jobb och utbildning de senaste åren. Tyvärr har han inte skött sina studier ordentligt och förväntat sig att alla hans problem skulle lösas bara jag kom ner. Dessvärre har han även fått en hudsjukdom och tappat det mesta av sitt hår. I sin oro lämnade han sina studier för att söka medicinsk hjälp av nån medicinman i hans hemstad Mwanza. Han hade fått nån konstig glasbehandling som inte hjälpt. Fick ta honom till en duktig läkare som förhoppningsvis skrivit ut medicin som kommer hjälpa. Har lite dålligt samvete att jag inte har motivation eller resurser att hjälpa honom återgå till sina studier men gav honom lite startkapital till att starta nån slags affärsverksamhet tills dess att han fått ett job och kan spara ihop lite eget kapital för sina fortsatta studier. Man stöter på lite andra typer av problem här en hemma och visst vill man hjälpa men ibland känns det som man stjälper mer än man hjälper, hursom känns det bra att jobba med utbildningsfrågor för utbildning är nåt folk här verkligen behöver mer av.
Nu ska jag till Universitetet och simma lite då mammas goda mat gett mig en mage som behöver jobbas bort :-)

No comments: