Thursday 8 February 2007

Pretoria 8 Februari

Dagens studiebesök på FabLab var mycket intressant. En kollega plockade upp mig vid halv åtta och så bar det iväg till Pretorias blivande Silicon Valley. Där har MIT tillsammans med CSIR satt upp ett lab där vem som helst kan komma in med en produktidé och själv förverkliga den med viss assistans från personalen. Idag hade 10 ungdomar från en skola bjudits in för lära sig de flesta stegen i produktutveckling. De delades in i tre grupper och fick uppgiften att designa hållare för visitkort. Under fem timmar skulle de komma med en produktidé, designa den, göra prototyp och färdig produkt. Det var imponerande att se de kreativa hjärnorna jobba ihop som team. De imponerande slutprodukter de kom upp med fick mig att inse dessa ungdomars potential bara de får chansen. Han som är ansvarig för projektet var väldigt mån om att få med mig på ett hörn så jag kommer nog att jobba mer i det projektet trots att det ligger utanför mitt ansvarsområde, men det chans jag inte vill missa då det var så intressant och lärorikt samt att jag tror att jag kan dra stor nytta av erfarenheterna i mitt kids’ club projekt.

No comments: