Tuesday 13 February 2007

Pretoria, 13 februari 2007


Det är tisdag eftermiddag och det är strax dags att lämna kontoret. Sitter lite allmänt uttråkad. Igår besökte jag en skola där jag introducerade programmering till en grupp på tolv elever. Förutom lite tekniskt strul med de nyinköpta bärbara datorerna samt med det program vi använder för att programmera legorobotarna så gick det ganska bra. Eleverna fattade snabbt galoppen och var mycket aktiva att försöka lösa de problem vi ställde dem inför. Bland annat så gjorde vi upp en bana som deras robotar skulle lyckas ta sig igenom. Övningen förvandlades snabbt till en tävling och man märkte att det var mycket prestige i att hinna först. Vi försökte stimulera dem till att tänka ut hur deras program skulle designas för att klara uppgiften innan de provade. Men det var mer trial and error utan att lägga för stor vikt vid tankeverksamhet. Tre av fem grupper klarade dock uppgiften innan de två timmarna var till ända. Har fått en inbjudan att följa med två av mina grannar till Krüger nationalpark i helgen. Jag hoppas det blir av för det skulle vara trevligt att se lite mer av landet. Annars har jag faktiskt redan sett lite vilt då vi har både klippdass och springbock på området där jag bor. Dessutom har vi massa häftiga fåglar som besöker oss. Jag borde verkligen skaffa mig en fågelbok innan jag drar till Krüger då parken inte bara är känd för sin koncentration av ”the big five” utan även dess rika fågelliv.

1 comment:

Anonymous said...

Fågelbok??!! Ja, vi har alla våra olika intressen...