Sunday 18 February 2007

Kruger rapport 2007-02-18


Nyss kommit tillbaka från Kruger National Park och en aning trött efter att spenderat alltför mycket tid i bil de senaste tre dagarna. I fredags morse packade vi den lilla golfen och begav oss strax efter att klockan slagit sex. De första 20 milen höll vi oss till motorvägen som inte var särskilt spännande för att senare ta mindre vägar i vackra bergiga områden. Det var en upplevelse att få se lite av landsbygden då den skiljer sig mycket från här i storstaden. Vi åkte igenom byar med engelsk arkitektur andra byar med typ tysk arkitektur och byar som påminde mycket om de afrikanska byar jag känner igen från Östafrika. Till slut kom vi fram till den 35 mil långa nationalparken, kan inte påstå att det är någon större skillnad mot de parker jag sett i östafrika men infrastrukturen var bättre med ofta asfalterade vägar. Camperna vi bodde på var inhägnade med elstängsel som gjorde dem väldigt säkra men man tappade en del av charmen. Trots att vi bodde på sjyssta ställen med el och AC var det relativt billigt (typ 200 kr/natt). Första dagen såg vi massa noshörningar, bl.a. två som badade i en lerpöl alldeles bredvid vägen, vi såg även elefanter, giraffer, vårtsvin och antiloper av olika slag. Första kvällen hade jag utsetts till grillmästare och grillade T-bensstek, grillspett och revbenspäll mmmmm mycket gott om jag får säga det själv. Andra dagen såg vi inte så mycket spännande förutom en stor hjord av bufflar. På eftermiddagen var vi alla lite trötta och hängde vid campen med fantastisk utsikt över den intilliggande floden där vi kunde titta på vattenbockar och flodhästar. Efter solnedgång åkte vi på en nattlig safari arrangerad av campen. Det var kul eftersom det har jag inte direkt gjort tidigare och man ser lite andra djur på natten än man gör på dagen. Vi såg bland annat resans enda kattdjur, den afrikanska vildkatten och en massa hyenor som mumsade på en zebra. Idag tog vi en morgontur i parken som inte var någon större framgång tills några kilometer innan parkgrinden, där såg vi nämligen en flock av de fantastiskt vackra vildhundarna som nästan utrotats då de oförtjänt setts som skadedjur och skjutits av utan anledning. Strax efter denna trevliga upplevelse fick vi en mindre trevlig då vi åkte på fortkörningsböter på vår väg ut ur parken, men splittat på fyra var det ingen större katastrof. Har nu fått en lite bättre känsla för hur den Sydafrikanska landsbygden kan se ut och hoppas få se och uppleva mer av den snart då det verkar finnas väldigt mycket vackert och intressant att skåda. När jag kom tillbaka till mitt rum gick jag omkring barfota och var på vippen att trampa på en skorpion som jag tydligen fått med mig från parken, vet inte om den var farlig men hade nog varit smärtsamt i vilket fall så jag är glad jag klarade mig undan.

No comments: