Tuesday 6 February 2007

Pretoria 5 Fabruari

Det var fascinerande att flyga in mot Johannesburgs flygplats och se miltals av tätbebygd civilisation. På en relativt liten yta trängs cirka 10 miljoner människor. Man kunde från luften se en del av kontrasterna där vissa områden var fyllda av palatsliknande hus med stora swimmingpoolar medan i andra områden verkar folk leva trångt och i enkelhet. Såg dock inget som skulle kunna motsvara Nairobis vidsträckta slumområden. Mitt plan från Dar es Salaam var tre timmar försenat och jag var lite orolig att det inte skulle finnas någon att ta emot mig på flygplatsen, men till min glädje fanns projektledaren Mario där att ta emot mig. Flygplatsen var som en enda stor byggarbetsplats då den behöver utvidgas inför fotbolls VM 2010, tidernas största afrikanska fest som jag hoppas jag får vara med att uppleva.
Bortsätt från alla svarta människor så kändes det inte som att komma till ett afrikanskt land. Träffade en Sydafrikan igår som sa ”Johannesburg and Pretoria is more developed than any place in Europe, mark my words” och nog kan jag hålla med om att den infrastruktur och det lilla jag sett än så länge har varit väldigt imponerande. Medveten att det antagligen finns mycket som döljer sig under den vackra fasaden men kan gott konstatera att det är ett land/område med enorma resurser.
Mitt första stopp blev på köpcentret ett par kvarter ifrån mitt boende. Ett köpcenter som verkade ha i princip allt man kan tänka sig, till och med svenskt snus kunde man köpa i en av livsmedelsbutikerna. Handlade på mig lite frukostmat och färdiglagat på lösvikt. Boendet som jag trodde skulle vara en lägenhet var mer som ett studentrum där jag får dela kök med 10 andra personer. Toalett och dusch får jag dela med personen som har rummet bredvid mitt. Verkar som det kommer att finnas möjlighet att byta upp mig till delad lägenhet 100m bort, så jag hoppas på det. Trots att boendet inte levde upp till mina förväntningar är det rent och snyggt och jag har vackra grönområden utanför mitt fönster. Boendet ligger bara några hundra meter från institutet där jag kommer bedriva det mesta av mitt arbete.
Pretoria eller Tshwane som det mer korrekt heter verkar vara en stad där det är svårt att klara sig utan bil så ska försöka få tag i nåt åkbart så fort pengarna börjar rulla in. Nu ska jag krypa till kojs så jag är pigg och fräsch på mitt nya jobb imorgon.
God natt!

1 comment:

Anonymous said...

Hej Marcus, Kul att allt gått bra för dig. Vi önskar dig lycka till. Du slipper kylan. Minus 22 idag på morgonen.