Saturday 3 March 2007

Tshwane 2007-03-03

Då jag beklagat mig en tid på jobbet att det är lite struligt utan bil erbjöd de institutionens bil för att åka och shoppa lite. Drog till ett av stans största köpcenter som var gigantiskt har aldrig sett nåt liknande ens i USA. Sa till chauffören att hämta upp mig efter en och en halv timme vilket inte var tillräckligt för att hinna se alla affärer och dessutom hinna shoppa lite. Fick i alla fall tag i tennisracket och bollar samt ett par shorts, badlakan och lite mat. Funderar på att ta en taxi dit imorgon för att köpa lite mer prylar. Kommer snart åtminstone ha en cykel i väntan på pengar och bil. Idag gick jag med i tennisklubben och spelade lite tennis, behöver slipa formen en hel del för visade inte upp nåt bländande spel direkt. Efter tennisspelande i 34-gradig hetta satt det fint med ett dopp i poolen. I övrigt har det inte hänt så mycket, lite trist att spendera helgen på campus men får spara på utflykterna tills jag skaffat kärra. Igår kväll deltog jag i en diskussionsklubb ”closed book society” bestående av en grupp ”intellektuella” som samlas för att diskutera politik med mera. Som svensk-tanzanian var jag tydligen ett intressant tillskott till diskussionerna där knappast någon boer skulle platsa. Sällskapet talar mycket om de orättvisor som finns i landet och afrikansk politik i allmänhet. Fick veta lite intressanta saker om bland annat Olof Palmes roll i skapandet av träningsläger för ANC i Tanzania. Ikväll planerar jag titta på månförmörkelse så hoppas molnen håller sig borta.

No comments: