Monday 21 May 2007

Pretoria 2007-05-21

Måndag morgon och försöker samla mina tankar efter att ha haft min finska handledare Erkki på besök några dagar. Lyckligtvis släppte malarian sitt grepp ganska snabbt men känner mig fortfarande ganska trött och känner att jag inte återhämtat mig fullt ut än. Har varit en händelserik och trevlig helg. Hämtade upp Erkki på flygplatsen i torsdags och började med en seafood platter på en restaurang. På eftermiddagen tog jag med Erkki till en session med en av de grupper av ungdomar jag jobbar med. Det var bra att han kunde se gruppen i aktion så han kunde få en inblick i vad vi gör och ge lite vägledning. På kvällen var det middag med ett par vita sydafrikaner där en av dem lyckades uppröra mig med att jämföra nån från Mozambique med en babian. Som tur var smakade åtminstone Kudu-steken mycket gott. På fredagen förmiddag var det möte med min handledare och några från min arbetsplats där bland annat framtida samarbete mellan universitetet och institutet diskuterades.

På eftermiddagen bar det av till Johannesburg för att träffa några som bedriver liknande teknologiklubb som oss det var intressant att se och lära från deras arbete. På kvällen var jag till min favoritrestaurang där jag år ostron till förrätt och räkor till huvudrätt.

På lördag förmiddag träffade jag en bekant (Hege) som turistat en dryg vecka i Sydafrika. Vi begav oss bland annat till downtown Johannesburg och besökte en skyskrapa med en utsiktplats som kallas toppen av Afrika. Man kände sig förvånansvärt vit i stadskärnan av Johannesburg och verkar som de flesta vitingar håller sig borta därifrån. På kvällen var det sydafrikansk grillfest med min handledare och ett antal kollegor. Min andra handledare från Pretoria Universitet berättade att han ska flytta till Kapstaden vilket ger mig en anledning att åka dit då jag behöver handledning :-)

Igår var jag till ”männsklighetens vagga” och besökte en av de grottor där bland annat hominiderna Mrs Ples och Little foot hittats (Sterkfontein).

Vi besökte även ett imponerande museum med fokus på människans ursprung och utveckling lite intressant dock att det första man möttes av var var en text som förklarade att trots våra olikheter som människor så är vi alla människor... Nu ska jag försöka få lite gjort då det bär av till Nairobi på konferens på fredag och det är mycket som behöver göras innan dess.

No comments: