Tuesday 9 October 2007

Pretoria 9 Oktober 2007

Sitter på mitt kontor och tittar ut genom fönstret för tillfället ser det riktigt grått och trist ut. Vi har haft en hel del regn på sistone och igår var det skyfall med stormvarning. Men det värsta ovädret passerade medans jag satt på bigrafen och njöt av vad film festivalen hade att erbjuda. Det blev två filmer:

Cuba: An African Odyssey - film om cubas förhavanden på kontinenten och deras roll i flera länders frihetskamp, framför allt Kongo, Guinea-Bissau, Angola, Namibia och till viss del även Sydafrika. En film som lärde mig massor och gav mig en ny syn på Kuba, Castro och Che Guevara. Kan varmt rekomenderas för er med ett afrikaintresse!

Hip Hop Revulotion/Blakbox suite - Om hip hop, breakdance, grafitti i Kapstadens kåkstäder, Hip Hopens hisoria i Sydafrika och hur det var ett alternativ för många till att gå med i gäng. En kanal för att få uttrycka en politisk röst som annars aldrig blivit hörd. Sponsrad av Sida och det kändes bra att våra skattepengar gått till ett sådant initiativ :-)

I övrigt är det inte så mycket nytt, Teknologiklubben är i full verksamhet och har träffar tre gånger i veckan. Eleverna har gjort stora framsteg på sistone vilket känns positivt då det ett tag kändes som vi gett dem orimligt svår utmaning. Samarbetet med kids club i Finland har dessvärre inte gått så bra än då schemaläggning varit ett stort problem där vi inte lyckats synkronisera så att de kan möta varandra online och lära från varandra.

I helgen var jag grillmästare på en grillfest där vi tittade på Sydafrikas kvartsfinal i rugby och åt massor av god mat.

Jakaranda träden i Pretoria är nu i full blom och de lila blommorna lyser upp hela staden. Att sommaren kommit tillbaka hjälper en del för trivseln i denna annars ganska tråkiga stad där motsättningarna, kontrasterna och attityderna allt för ofta kväver mig.

No comments: