Wednesday 21 February 2007

Pretoria/Tshwane 2007-02-21

Precis haft lunch i institutionens så kallade ”restaurang”. Det är alltid intressant att se vad som slutligen hamnar på tallriken. Varje förmiddagsfika beställer jag lunch och ”mattanten” ger mig dagens alternativ. När jag väl kommer för lunch serveras nåt helt annat. Idag blev det kycklinglever med ris då jag beställt korv. Skall dock inte klaga då lunchen kostar mig en dryg tia. Sen jag kom tillbaka från Kruger har inte så mycket spännande hänt – Spelat volleyboll två dagar i rad, igår tog jag även kontakt med tennisklubben som har ett tiotal banor alldeles där jag bor. För 350kr per år kan jag spela så mycket jag vill, så nu gäller det att inhandla racket. Om jag inte hittar folk att spela med har de sociala tillställningar varje onsdag och lördag där man blir tilldelad en jämbördig partner om man saknar någon att spela med. I måndags var jag ut på en skola för att leka lite programmering, kände mig rätt nöjd då eleverna verkade hänga med bra trots att jag introducerade dem i rätt komplicerade saker såsom nästlade loopar. De fick även en tuff utmaning där de skulle programmera sin robot att gå igenom en labyrint där de bland annat var tvungen att inkludera ett moment där de måste använda rörelsecensor. Utmaningen var ämnad att täcka två lektionstillfällen och inte helt överraskande hann ingen av grupperna lösa uppgiften under ett tillfälle. Innan de gav sig på att programmera deras robotar var de tvungna att försöka skriva ned sina programmeringsinstruktioner på löspapper. Detta för att tvinga dem att tänka till angående avstånd kontra tid och vilka instruktioner de behövde inkludera. Det gav oxå en bra bild av de tankemissar de gör när de ska försöka strukturera instruktionerna. Idag hade jag ett möte med han som är ansvarig för det projekt jag jobbar i och han som är ansvarig för FabLab projektet. Det var bra för mig då jag fick en lite klarare bild av vad de förväntar sig av projekten samt vilken roll de förväntar mig att spela. Jag känner att vi har lite olika idéer om hur projekten borde bedrivas. Främst har det nog att göra med att jag är mer inställd på att förbereda ungdomarna mot vidare studier i datavetenskap medan de är mera inställda på att bygga upp en modell som svarar mot vad de förväntas lära sig enligt deras studieplan. De strävar därav oxå efter mera strukturerad undervisning medan jag ser det viktigaste i att få eleverna kreativa och innovativa. Tror dock att vi kan arbeta fram en modell som har båda sidor. Pratade med en av vakterna häromdagen och frågade honom hur många språk han talade och han räknade upp 10 stycken, wow tänkte jag han måste vara ett geni! Senare insåg jag att de flesta svarta i denna region är språkgenier då de behärskar nästan alla de 11 officiella språken visserligen är några av språken nära besläktade men ändå! De vita verkar dock nöja sig med engelska och afrikans. I helgen kan det bli resa av till Lesotho som jag inte vet mycket om men det ska vara fantastiskt vackert med de dramatiska drakbergen som täcker större delen av landytan.

1 comment:

Marcus Duveskog said...
This comment has been removed by the author.