Sunday 11 February 2007

Pretoria 11 Februari

Det är söndag morgon och strålande sol. Första helgen i mitt nya hemland har varit trevlig så långt. I fredags kväll gick jag till den lokala baren med 4 av mina grannar och det var trevligt. I en festlokal intill pågick nåt cowboy-party och det var roande att titta på dem dansa i sina cowboykläder.
På lördagen gick jag en liten promenad ner till poolområdet, där träffade jag på min granne Tchad som hade grillparty (braai) med hela sin familj som gästade från Johannesburg. De bjöd in mig att dela gemenskapen med dem. De var hur trevliga som helst och de hade mat i överflöd det var antagligen 4-5 kilo kött för ca 10 personer. För en carnivore som mig var det rena himmelriket :-) De bjöd in mig till att komma och hälsa på dem i Johannesburg och lovade ta mig till Soweto m.m. Ett erbjudande jag antagligen kommer nappa på om tillfälle ges igen. De poängterade flera gånger att de var färgade – som jag förstått inte tillräckligt vita under apartheidregimen och nu inte tillräckligt svarta för den nya regimen. Efter vi ätit spelade vi beach volleyball och det tog inte många minuter innan jag insåg att något behövs göras åt min kondition. I ett desperat försök att nå en boll spräckte jag mina byxor och fick en gigantisk reva i skrevet.
På kvällen kom min sydafrikanske handledare och plockade upp mig. Han gav inte intrycket av en professor där han kom i sin cabriolet med scarf på huvudet. Han gav mig en liten rundtur i stan och visade mig universitetet innan vi åkte hem till honom där jag blev bjuden på mat och fick träffa hans familj. Har träffat honom flertalet gånger i Finland och han uttrycker sig sällan politiskt korrekt men är extremt kompetent och kommer nog vara en utmärkt handledare för min avhandling.
I fredags hade jag min första session med några av de ungdomar jag kommer arbeta med. De kom från två olika skolor den ena en rik afrikans skola den andra en fattigare svart skola. Barnen arbetade i par med en person från vardera skola. Deras uppgift för dagen var att bygga en legorobot med hjul enligt instruktioner och därefter prova lite förprogrammerade program. Det var intressant att se hur de samarbetade då de tillhör olika grupper i samhället som vanligen inte interagerar mycket med varandra. Hörde att det var en del gnäll när grupperna delades in men annars funkade de flesta grupperna bra ihop. En iaktagelse var att de som kom från den rikare skolan tog för sig mer och tog mer plats i grupperna.
Jag kommer att jobba med tre olika grupper av ungdomar varav de flesta av aktiviteterna är förlagda till institutionen där jag arbetar. Men en av grupperna håller till på sin skola och på måndag ska vi dit och då kommer de att få själva programmera sina legorobotar för första gången.
Nu ska jag ut i solen och prova poolen för första gången – huj!

No comments: